تعداد بازدید: ۵۰۲۳
درباره سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی
آستان مقدس حضرت رضا(ع) به عنوان یکی از بزرگترین بناهای تاریخی و مذهبی در جهان اسلام که سالانه میلیون ها زائر و مجاور برای زیارت به آن مشرف می شوند، نیازمند گسترش فضا و مرمت فضاهای قدیمی و مستهلک است. در همین راستا سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی در ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۲ با نام سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) و با هدف بازسازی، نوسازی، گسترش و توسعه اماکن متبرکه و پیرامون حرم مطهر در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت.
حرم امام رضا(ع) سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی است که عاشقانه خود را به این حرم مطهر میرسانند تا لحظاتی روحانی و معنوی را در این مکان مقدس سپری کنند؛ بنابراین شایسته و بایسته است که از همه لحاظ برای این زائران بهترینها فراهم باشد و آرامش و عبودیت یکجا پیشکش آنان گردد.
پس از انقلاب اسلامی مسئولان آستان قدس رضوی توجه بسیار ویژهای به توسعه حرم امام رضا(ع) داشتهاند و شاهد آن اقدامات چشمگیری است که در بخشهای مختلف اجرا شده است.
بهغیراز دو صحن کهنه و نو، تمامی صحنهای بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، پس از انقلاب ساخته شده است، بهطوریکه حرم مطهر که پیش از انقلاب حدود ۱۲۰ هزار مترمربع وسعت داشت، اکنون به حدود یک میلیون مترمربع فضای باز و سرپوشیده رسیده و قریب به ۱۰ برابر شده است.
افزون بر آن، اقدامات متعددی نیز در زمینه آسانسازی دسترسی زائران و مجاوران به حرم مطهر و انجام زیارت صورتگرفته است.
به عبارتی، حفاظت از هنر و معماری در حرم مطهر رضوی در کنار اجرای طرحهای توسعهای برای ارتقای سطح خدماترسانی، همواره یکی از راهبردهای مهم و اساسی در آستان قدس رضوی بوده است.
هم اکنون نیز فعالیتهای عمرانی حرم مطهر رضوی در بخشهای مختلف سطحی و زیر سطحی در حال انجام است که در ادامه به مهمترین ساختوسازها که برخی از آنان، تازگی به بهرهبرداری رسیده، پرداخته میشود.
ساماندهی و زیباسازی نمای شمالی ضلع قبله حرم مطهر رضوی
بعد از اتمام پروژه بزرگ صحن جامع، فضای بیرونی آن و در امتداد ورودی بابالرضا(ع) تا بابالجواد(ع)، نمایی آجری با دیوارههایی خاکستری خودنمایی میکرد که بدون هیچ آرایهای، حس وجود یک پروژه نیمهکاره را در منظر زائر القا میکرد.
فضایی که پرترددترین مسیر به حرم مطهر محسوب میشد و بیش از 35 درصد زائران از این مسیر تردد میکردند.
ازاینرو یکی از دلایل اصلی اجرای این پروژه، بحث ساماندهی و نماسازی این محوطه با حدود ۴ هزار و ۲۵۰ مترمربع زیربنا و اجرای بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع نمای سنتی و حدود ۱۳ هزار و 500 مترمربع کفسازی مربوط به بام و محوطه بود که به عنوان نمای اصلی مواجهه زائر با بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، قرار گرفته است.
این نماسازی شامل ساخت چندین ایوان در جدارههای اصلی حرم مطهر و در محدوده موردنظر است که ارتفاع ایوان مرکزی 26 متر و ارتفاع 2 ایوان جانبی هر کدام 10 متر در نظر گرفته شده است.
در ایوان مرکزی ترکیبات فاخر آجر و کاشی نقش بسته و همچنین اسماء مقدس الهی در کتیبههای مدور لچکیها، ایوان را منقش ساخته است.
در جای جای ایوان،کتیبه های متعدد به خط بنایی،به سنت پیشین ایوان سازی احترام گذاشته و از مضامین قرآنی ، احدایث و صلوات بر معصومین (علیه السلام) نیز در آن استفاده شده است.اما نگین این ایوان، کتیبه آیه الکرسی بوده که با روش آجرتراشی ساخته شده و کتابت آن با الهام از کتیبه مدرسه نظامیه به خط کوفی تزیینی صورتگرفته است و صلوات خاصه حضرت رضا (ع) هم در زیر دور کتیبه کوفی به خط بنایی، نگاشته شده است.
در این پروژه علاوه بر زیباسازی نما، فضا آرایی عناصری همچون احداث آبنما در مقابل ایوان اصلی قبله در دستور کار قرار گرفته که برای ایجاد تلطیف و تلفیق حس روحانی در این محیط از عناصری همچون نور، آب و رنگ در معماری اسلامی استفاده شده است.
در این پروژه، سایهساری از امتداد ورودی باب الجواد(ع) به سمت ورودی باب الرضا(ع) اجرا شده که علاوه بر ایجاد سایه برای رهگذران، موجب تعیین مسیر و مشخصشدن ورودیها و خروجیها و ایجاد فضاهای خدماتی نیز میشود.
این مسیر یادآور مسیر تاریخی کوچه حوض نو بین محله عیدگاه و میدان سرسنگ بوده که تداعیکننده مسیرهای تاریخی تشرف به حرم مطهر رضوی نیز است.
در این مسیر فضاهای خدمات «پیش از تشرف» همچون اتاقهای امانات، خدمات صندلی چرخدار، امانات چادر، دسترسی به سرویسهای بهداشتی و ... نیز پیشبینیشده و درمجموع در این پروژه، حدود 1500 مترمربع فضا و 19 غرفه خدماتی برای رفاه حال زائران بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) فراهم شده است.
کار زیباسازی نمای ضلع قبله حرم مطهر رضوی که دارای ویژگیهای ارزشمند هنری و معماری اسلامی است از مرداد سال 1401 آغاز و در آبان ماه سال جاری به بهرهبرداری رسید.
افزایش فضاهای زیارتی مسقف
علاوه بر حفظ و نگهداری ارزشمند و گرانبهای معماری حرم مطهر که جزو وظایف و اولویتهای سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی است، ایجاد و توسعه فضاهایی جهت تسهیل امر زیارت برای زائران در کناراماکنی که بتواند کارکردهای فرهنگی، عبادی و سیاسی در حرم مطهر را توسعه دهد نیز، در اولویتهای برنامههای این سازمان، قرار دارد.
برای ایجاد این فضاها محدودیتهای اساسی از جمله غیرممکنبودن توسعه افقی حرم مطهر وجود دارد و یکی دیگر از این محدودیتها سلسلهمراتب تشرف که از قدیم تعریف شده مانند بست، صحن و رواق است که باید این الزام را در توسعه فضاهای زیارتی، در نظر بگیریم.
این است که از مساحت حدود یک میلیون مترمربع در حرم مطهر، تنها 4.7 دهم درصد آن فضای زیارتی مسقف است و از این مقدار 2.4صدم در تراز همکف و 2.3 دهم درصد در تراز زیر سطحی قرار دارد که این مقدارفضا، با توجه به حضور خیل زائران در مناسبتها و ایام خاص، پذیرایی ازآنان را سخت کرده است.
برای حل این مشکل دو برنامهریزی تدوین شده است، یکی در کوتاهمدت که با رعایت سلسلهمراتب تشرف، بتوان فضاهای موجود در حرم را مسقف کرد و در افق بلندمدت مابقی فضاهای حرم مطهر که در حال حاضر فضاهای غیرزیارتی هستند را با تدابیری به لبه گذر مَفصل حرم مطهر منتقل کرد و این فضاهای غیرزیارتی را، در اختیار فعالیت های زیارتی قرارداد.
با بررسیهای انجام شده دریافت نظر و نخبگان و متخصصان پوشش نیمه جنوبی صحن جمهوری اسلامی به مساحت 3 هزار متر مربع و اتصال به رواق در حال احداث در پروژه زیر سطحی شیخ بهائی به مساحت 2 هزار متر واحداث رواقی به مساحت 5 هزار متر مربع در دستور کار قرار گرفت عملیات اجرایی احداث این پروژه که به نام صحن امیرالمومنین(ع) نام گذاری شده . آبان ماه 1402 آغاز شد و برنامه ریزی شده است تا پایان سال 1404 به بهره برداری برسد .
در این پروژه، فضای زیارتی بام را هم خواهیم داشت که یک صحن بامی به مساحت 3 هزار متر مربع در آنجا احداث خواهد شد .
با احداث رواق امیرالمؤمنین(ع) 4/16 دهم درصد به فضاهای زیارتی همکف حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد و با احداث رواق زیر سطحی است و شیخ بهائی نیز، چیزی حدود 35 درصد به فضاهای زیارتی مسقف زیر سطحی بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) اضافه خواهد شد که با اجرای این دو پروژه، رویهمرفته 26 درصد به فضاهای زیارتی و مسقف حرم مطهر افزوده میشود.
پروژه توسعه زیرسطحی بست شیخ بهائی
پروژه توسعه زیرسطحی بست شیخ بهائی نیز بهعنوان بزرگترین پروژه عمرانی حرم مطهر یکی دیگر از پروژههای مهم حرم مطهر است که مابین صحن غدیر و رواق دارالمرحمه با زیربنای 36 هزار مترمربع و باهدف افزایش فضای زیارتی سرپوشیده و اتصال به رواقهای زیرسطحی موجود در حال اجراست که شامل رواق زیرسطحی به مساحت 8600 هزار مترمربع، و وضوخانه و سرویس بهداشتی و فضاهای خدماتی و کتابخانه مسجد گوهرشاد خواهد بود.
در این پروژه با تمهیدات فنی و مفهومی انجام شده که نمونه های بی بدیل حوزه مهندسی امکان اتصال بین رواق دارالمرحمه و دارالحجه (عج) تحکیم و مقاوم سازی بناهای موجود فراهم شده است .
عملیات تحکیم و خاکبرداری سازمان 1397آغاز شده است و از آبان ماه 1401فعالیت های ساختمانی با حضور پیمانکار و دستگاه مشاور ادامه یافته و مطابق برنامه ریزی در سال 1404 تکمیل و بهره بروی خواهد رسید .
تجمیع موزهها در موزه امام رضا(ع)
موزه آستان قدس در جوار بارگاه نورانی امام رضا(ع) گنجینه و رنگین کمانی تاریخی و مذهبی است که در آن از دست خط ائمه اطهار(ع) تا فرشهایی نفیس از دوره صفوی تا دوران معاصر به نمایش گذاشته شده است.
این موزه یکی از مجموعههای بزرگ موزهای در ایران است که بناهای تاریخی آن، جلوهگر 8 قرن تزیینات و معماری دوره اسلامی و اشیای تاریخی آن، نشاندهنده انواع هنرها و صنایعدستی ساخته شده در ۱۰ قرن گذشته است.
موزه آستان قدس رضوی در ۵ ساختمان جداگانه با ۱۶ گنجینه تخصصی شامل آثار تاریخی حرم مطهر، اشیای تاریخی وقف و اهدا شده همچون نسخ خطی قرآن، سکهها، فرشها، مدالهای اهدایی، تمبرها، هنرهای تجسمی، ظروف قدیمی، سلاحهای تاریخی و ... است که سالانه میزبان بیش از 1 میلیون بازدیدکننده است.
وجود بیش از 9 هزار شئ تاریخی و فضایی محدود به 12 هزار مترمربع موجب شد تا بسیاری از آثار تاریخی موجود در موزههای آستان قدس فرصت نمایش در مقابل دیدگان علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ اسلامی و ایرانی را،پیدا نکنند.
در این راستا، آستان قدس رضوی که همواره بر توسعه موزهها و تحول بنیادین در ارائه این آثار به جامعه مخاطبان و تکریم واقفان تاکید داشته در اقدامی مهم باهمت خادمان رضوی در سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر، دست به توسعه چشمگیر موزههای رضوی زده و در محلی جدید، پروژه بزرگ ایجاد موزه جامع رضوی را بر مبنای جدیدترین استانداردهای این حوزه کلید زده است تا پس از پایان پروژه، همه موزههای حرم مطهر رضوی به محل جدید منتقل شوند.
این طرح با گستره حدود ۱۴ هزار مترمربع و زیربنای ۸۰ هزار مترمربع در ۲ طبقه فوقانی، یکطبقه همکف و چهارطبقه زیر زمین لحاظ شده و با روشهای مختلف، بحثهای فرهنگی را درون خود جایداده، طوری که مردم با فضای معنویت مواجه باشند؛ همچنین بنای معماری آن مجموعه حرم را تحتتأثیر قرار نداده است.
فضای موزه جامع امام رضا(ع) در مجاورت حرم مطهر و خارج از فضای زیارتی حدفاصل باب الرضا(ع) و باب الکاظم(ع) با امکان دسترسی ورود و خروج هم از داخل حرم مطهر و هم داخل معبر شهری، پیشبینی شده است.
اجرای این ابرپروژه به صورت فازبندی شده است که طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، کارهای زیرساختی آن تا سال ۱۴۰۴ به اتمام میرسد و تا سال 1407 به صورت کامل آماده بهره برداری می شود.اعتبار فعلی در نظر گرفته شده برای ساخت موزه جامع رضوی 450 میلیارد تومان میباشد.
زیباسازی و بهسازی زیرگذر
هنوز هم خیلیها از کاری که در زیرگذر حرم مطهر رضوی به ثمر نشست، بهعنوان یک دستاورد بزرگ یاد میکنند و اجرای این طرح را از بزرگترین کارهای خدماتی و عمرانی آستان قدس رضوی در دوره معاصر و تلاش چندین ساله گروهی از مهندسان و کارشناسان مسائل شهری میدانند.
ساخت زیرگذر حرم مطهر رضوی را باید یکی از مهمترین نمادهای توسعه حرم امام رضا(ع) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست که در دهه 60 کلید خورد.
فضایی حلقوی که مرکز آن بر مرکز گنبد مطهر منطبق شده و اجرای آن در آن روزگار، در ایران بی سابقه بود.
اگر دقیق محاسبه کنیم، اجرای این زیر گذر در سال ۱۳۶۳ آغاز و در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید، تا بتواند ترافیک اطراف فلکه حضرت را سامان دهی کند.همچنین اجرای این طرح توانست چهار خیابان اصلی شهر مشهد یعنی طبرسی، شیرازی، نواب صفوی و امام رضا(ع) را به هم مرتبط کند. از آن سالها تاکنون، تقریباً هیچگونه عملیاتی در زیرگذر انجام نشده و پس از سه دهه، آستان قدس رضوی تصمیم بر اصلاح و بهسازی این شریان اصلی شهر در کنار پارکینگهای زیرسطحی اطراف زیرگذر گرفته تا عبور و مرور راحتتر، امنتر، باکیفیتتر و زیباتری را برای زائران و مجاوران فراهم کند.
باگذشت زمان به دلیل افزایش حجم ترددها در زیرگذر حرم مطهر و تبدیلشدن این مسیر به معبری عمومی و اصلی برای تردد و از سوی دیگر با افزایش استفاده از فضای پارکینگها شاهد افزایش آلایندهها در هوای این محدوده مسقف هستیم و لازم بود تا برای انجام تهویه مناسبتر این فضا تصمیمهای جدی گرفته شود.
بر همین مبنا موقعیت قرارگیری دستگاههای تهویه قبلی یا همان جت فنها به صورتی تغییر یافت تا هوای آلوده به ورودی و خروجیهای زیرگذر هدایت و موجب تهویه باکیفیتتر شود.
همچنین در زیرگذر حرم مطهر رضوی برای جلوگیری از پراکندگی و مدیریت هوای آلوده و دود ناشی از تردد خودروها و مدیریت بهتر تصفیه هوا در پارکینگ و زیرگذر باتوجهبه طراحی انجام شده دو فضای پارکینگ و زیرگذر با اجرای 14 هزار متر مربع دیوار از یکدیگر جدا شدند تا امکان تهویه مجزا و بهتر هوا فراهم شود.
از سوی دیگر، باتوجهبه ترافیک بالایی که گاهی اوقات در این معبر ایجاد میشود در طرح جدید عمرانی زیرگذر تصمیم بر به سازی و اصلاح علائم و بار ترافیکی برای مدیریت روانتر عبورومرور در این مسیر گرفته شد.
آرامسازی مسیر و کاهش سرعت مبنا از 60 به 40 کیلومتر بر ساعت، همچنین بهبود و نوسازی کامل آسفالت، خط کشی جدید مسیر، اصلاح نورآرایی، ارتقای ایمنی در زیرگذر برمبنای جدیدترین استانداردها، ایجاد مسیرهای دسترسی خدماتی و اورژانسی و اصلاح هندسی مسیرهای ورود و خروج براساس جدول کشی جدید، در دستور کار قرار گرفت و تابلوهای اطلاعرسانی مسیرها و تابلوهای ایمنی جدیدی مبتنی بر استانداردهای روز در تمامی مسیر، نصب شد.
نصب المانها و نقوش هنری در دیوارههای زیرگذر همچون طرح اسلیمی، المان محرابی، ستون کاربندی و ... از دیگر اقداماتی است که برای زیباسازی و اجرای طرحهای هنری در این مسیر، پیش روی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ایجاد کرده است.
دریافت تصاویر